Datacation icon
KLM Catering Services
Inzicht in consumpties bij luchtvaart met AI op camerabeelden

KLM Catering Services (KCS) is de luchtvaartcateringdivisie van KLM, verantwoordelijk voor het dagelijks verzorgen van duizenden maaltijden en dranken voor vluchten wereldwijd. Dit levert een enorme logistieke uitdaging op: hoeveel moet er precies mee aan boord? Met beperkt inzicht in wat passagiers daadwerkelijk consumeren, blijft het lastig om de daadwerkelijke vraag nauwkeurig af te stemmen. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan verduurzaming en verbetering van de klantbeleving.

Expertise
AI voor beeldanalyse
Jaar
2025
resultaat
Verhoogde duurzaamheid en verbeterde klantbeleving door het inzetten van computer vision
KCS client story

KLM Catering Services wil de lading op vluchten beter afstemmen op de werkelijke consumptie van passagiers om de efficiëntie te verhogen en de klantbeleving te verbeteren. De eerste stap ligt in het vinden van een efficiënte manier om de consumptie van cateringproducten real-time te monitoren en te analyseren.

In samenwerking met Datacation en KLM is KCS gestart met het ophangen van camera’s die met behulp van computer vision automatisch registreerden hoeveel servies na een vlucht werd teruggebracht. Die eerste toepassing vormde de basis voor een volgende stap: het tellen van geretourneerde dranken. Uiteindelijk kan de AI oplossing ook gaan herkennen of een drankje open of dicht is, en of een maaltijd (deels) is opgegeten.

Door het tellen van servies werd duidelijk hoe de vullingsgraad van wasmachines verbeterd kan worden. Daarnaast worden inzichten in de consumptie van cateringproducten aan boord verkregen. Hierdoor kan KLM straks slimmer beladen, gerichter personaliseren en onnodig gewicht besparen, wat goed is voor duurzaamheid én de klantervaring. Op dit moment draait de oplossing op twee dagelijkse vluchten. Als de resultaten goed blijven, ziet KCS kansen om deze technologie in de toekomst breder in te zetten. Ook wordt er gekeken naar het toevoegen van externe databronnen, zoals seizoensinvloeden, om patronen beter te kunnen voorspellen. Daarmee beweegt KLM van observeren naar voorspellen - en uiteindelijk naar proactief sturen op klantgedrag en operationele efficiëntie.

Meer weten? Lees hier onze whitepaper over computer vision!

KCS_2

Direct aan de slag met AI binnen jouw organisatie?

Plan een Quick Scan