Datacation icon
PSV
Gepersonaliseerde productaanbevelingen voor de online fanshop

PSV is een van de grootste voetbalclubs van Nederland, met een brede en trouwe supportersbasis. De club heeft een uitgebreide online fanshop waar fans allerlei PSV-artikelen kunnen kopen.

Expertise
Optimalisatie & forecasting
Jaar
2023
resultaat
Hogere conversie en een gepersonaliseerde klantervaring
PSV client story

Tot voor kort kregen bezoekers van de webshop echter geen persoonlijke aanbevelingen: iedereen zag hetzelfde aanbod, ongeacht eerdere aankopen of interesses. Hierdoor misten veel fans relevante producten en liet PSV kansen liggen om de klantbeleving en omzet te verbeteren. PSV wilde een webshop die beter inspeelt op de voorkeuren van individuele supporters. Denk hier aan het automatisch tonen van het nieuwste uitshirt aan fans die deze traditioneel elk seizoen kopen, of het aanbevelen van populaire combinaties van artikelen.

Datacation ontwikkelde een hybride aanbevelingssysteem dat rekening houdt met aankoopgeschiedenis, vergelijkbare producten en demografische gegevens. Hierdoor krijgen fans gepersonaliseerde productaanbevelingen op basis van hun eigen voorkeuren en eerder koopgedrag.

Het algoritme werd zo ontworpen dat het automatisch leert van nieuwe interacties, waardoor de aanbevelingen steeds beter aansluiten bij het gedrag van de fans. PSV voert A/B-tests uit om de impact van het systeem te meten en verdere optimalisaties door te voeren.

Met het aanbevelingssysteem wordt de gebruikerservaring van de PSV-webshop geoptimaliseerd en de conversie verhoogd.

  • Fans krijgen gepersonaliseerde aanbevelingen die aansluiten bij hun aankoopgedrag
  • De webshop en e-mailcampagnes genereren meer conversies door relevantere productvoorstellen
  • Het model blijft zichzelf verbeteren door continu te leren van nieuwe interacties
16

Direct aan de slag met AI binnen jouw organisatie?

Plan een Quick Scan