Usecase Reviva

Reviva is een pakketleveranciers bedrijf met een sterke focus op de klantervaring. Hierbij focussen zij zich op twee soorten bezorging, namelijk vers- en telecombezorging. Voor de vers branches leveren zij Alcoholhoudende dranken, Taart, Bloemen, Boodschappen, Maaltijdboxen, Hapjes en Delicatessen. Reviva neemt hierbij alle toegevoegde waarde diensten aan de deur in handen van geconditioneerd-, gekoeld- en/of vriestransport tot aan het uitvoeren van leeftijdschecks. Dit doen zij ook voor de telecom markt, waar zij middels hun PSDS systeem veilig en conform AVG wetgeving legitimatie checks en contractondertekeningen kunnen uitvoeren aan de deur.

Challenge

Om de ultieme klantervaring te kunnen bieden zijn levertijden van cruciaal belang voor Reviva. Door de grote variabiliteit van zowel het dagelijks verkeer als de tijd nodig voor de toegevoegde waarde diensten aan de deur is het maken van een juiste planning erg complex. Om de kwaliteit van hun dienst toch te waarborgen beschikt Reviva over een controle centrum in hun distributie centrum in Waalwijk. Vanuit hier proberen zij routes in de gaten te houden en hierbij tijdig in te grijpen zodra een route dreigt te vertragen. Echter dit gebeurde veel middels diepgaande analyse van de inkomende data punten. Team Datacation werd gevraagd dit proces te verbeteren en vereenvoudigen door de implementatie van een set aan interactieve dashboards.

Proces

Om duidelijk voor ogen te krijgen wat gewenst is een team aan Data Scientists afgereisd naar Waalwijk om hier te spreken over de wensen en benodigdheden van de te ontwikkelen dashboards. Ook biedt dit een uitstekende kans eens rond te neuzen en meer gevoel te krijgen voor het daadwerkelijke proces van Reviva. Hierop volgend is er nauw samengewerkt met het IT team van Reviva om alle data stromingen op een juiste wijze te configureren dat de gewenste visualisaties mogelijk zou maken.

De uitdaging in de ontwikkeling had vooral te maken met het bouwen van de visualisaties die in real-time konden verversen. Hiervoor moest de zogeheten Refresh Rate naar een niveau dat de continue stroom aan inkomende data direct visueel gemaakt werd. Om dit te faciliteren zijn verschillende design keuzes gemaakt om de calculatie tijd te minimaliseren en dus het verversen te versnellen.

Oplossing

De uiteindelijke oplevering betrof een zevental dashboards die de route statussen, leveringskwaliteit, niet succesvolle leveringen en de laad- en vertrektijden visualiseren. Deze dashboard zijn momenteel in gebruik genomen in het controle centrum in Waalwijk, waar ze op grote schermen tijdens de gehele operatie zichtbaar zijn. Deze dashboards zijn uiteindelijk nog verreikt met een automatische verversingsmodule waardoor ze ten alle tijden up-to-date zijn.