Case Keesing

Keesing is de marktleider in Europa op het gebied van puzzeltijdschriften. De uitgeverij verzorgt puzzeluitgaven in heel Europa onder verschillende merknamen. Bekende merknamen in het assortiment zijn 'Denksport' (Nederland en Vlaanderen), 'Sport Cérébral' (Frankrijk), 'Megastar' (Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland) en 'Tankesport' (Denemarken, Noorwegen en Zweden). Keesing heeft ruim 300 medewerkers, verspreid over kantoren in de grootste Europese steden. Het bedrijf behaalde in 2017 een omzet van 150 miljoen euro.

De Challenge

De HR afdeling van Keesing heeft een duidelijk en veilig overzicht nodig van alle informatie van hun werknemers. De gegevens kunnen door buitenstaanders van werknemers ingezien worden, omdat deze erg gevoelig is. Omdat Keesing actief is in meerdere landen in Europa en ieder land zijn eigen regels hanteert, worden medewerkers op een verschillende manier beloond.

Het Proces

Voordat de data gevisualiseerd wordt, zijn er datatransformaties ontwikkeld in Python. Voorbeelden hiervan zijn dat de landen in Europa niet allemaal de Euro als munteenheid gebruiken, waardoor er een mapping gemaakt moest worden om gelijke valuta te meten. Daarnaast hanteren landen verschillende werkweken dus moet alle data automatisch geschaald worden naar een 40-urige werkweek.

De Oplossing

Omdat we te maken hadden met gevoelige data, hebben we tussen de database en PowerBI een Tabular model gemaakt. Dit zorgt voor de juiste autorisatie en een veilige omgeving. Team Datacation heeft de leiding genomen over het gehele project en heeft het project in samenspraak met de klant succesvol uitgevoerd: van projectplan, tot de Python en SQL statements, en van het ontwerpen van het Tabular model tot het visualiseren van de dashboards in PowerBI. Keesing heeft nu in één oogopslag een veilig en live overzicht van alle werknemers door heel Europa.